donderdag 31 januari 2013

Zet hoorcolleges toch op Internet.

Slapende studenten. Eten, drinken, whatsappen, gamen en flirten. Eén blik op de collegebankjes en je weet het. Dit is niet meer van nu. De oplossing waar hoogleraar Jan Derksen mee komt: geef docent en studenten toch de vrijheid, en zet die colleges op internet.

Een leuke gedachte, die mank gaat aan een bekende denkfout. Het internet kan namelijk geen doden tot leven brengen. Digitale verspreiding kan grandioze gevolgen hebben, maar niet zomaar uit zichzelf. Als iets niet werkt is de oplossing niet om het dan maar in een andere omgeving niet te laten werken. Een slecht college blijft een slecht college. Bezoekers gaan over tot de online versie van inslaapvallen: ze klikken weg.

Het probleem van niet-boeiende colleges los je anders op. Maak er boeiende colleges van. Met alleen inhoud kom je er niet, on- of offline. Een eenvoudige pen bijvoorbeeld, is weliswaar een instant bestseller, maar zonder zorg, training, oefening, verkenning, en inspiratie krijgt iemand er uit zichzelf nog geen boeiende introductiezin uit. TED talks laten zien dat mensen graag luisteren naar een verhaal met een kop en een staart, van iemand die iets te vertellen heeft, die je zijn wereld in kan zuigen, die je nieuwsgierig maakt. Iemand die je aanzet tot actie, die je het gevoel kan geven dat een onderwerp de moeite waard is om je in te verdiepen, die je het gevoel geeft dat je er zelf mee aan de slag kunt.

Als hoorcolleges niet meer van deze tijd lijken, is dat omdat de invulling ervan niet meer van deze tijd is. Bouw daar dus eerst eens aan, met het formuleren van een krachtige boodschap, meer didactische vaardigheden, betere presentatieskills en meer interactie. Misschien blijken sommige verhalen zich dan uitstekend te lenen om online te ontsluiten. Prima. Dat is dan en/en, niet of/of. De nieuwe Universiteit van Nederland (een initiatief van o.m. DWDD-nerd Alexander Klöpping) wil vanaf september 2013 online colleges brengen. Niet van hoogleraren die balen van slaapbankjes voor zich, maar van hoogleraren die je juist wakker houden.

Internet is niet meer dan een versterker. Zet het beste dat je hebt online, dan wordt het effect groter, met meer bezoekers en meer impact. Maar zet je slechte zaken online, dan valt alleen maar meer op wat er mis is. Saaie colleges moet je niet op het net zetten, maar verbeteren. Of schrappen.

LINKS
* De meeste studenten vinden afschaffen van hoorcolleges geen goed idee...
* Vanaf september 2013 biedt de Universiteit van Nederland iedere avond een gratis inleidend college online over het vakgebied van een hoogleraar. Elke dag vijftien minuten, elke week een nieuwe docent.






Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen