donderdag 5 juli 2012

De ukelele iPad


De iPad is de kameleon van onze tijd.
En met iPad bedoel ik natuurlijk de tablet in het algemeen. Want Apple is er binnen twee jaar in geslaagd om de merknaam iPad synoniem te maken voor 'tablet'. Net zoals Bayer dat ooit met asperine deed voor hoofpijnmiddeltjes. Rare markt hoor, tabletten.

Hoe dan ook: het succes van de iPad is de enorme eh... stortvloed aan apps die ervoor zorgen dat je iPad allerlei functies nadoet, van bloeddrukmeter tot wijkopzichter. Voor het tijdschrijft Kunst Kraak schreef ik een artikel over de prachtige apps die er bestaan voor actieve kunstbeoefening, voor alle kunstdisciplines. Tekenen, schrijven, film, theater, muziek en dans: 'There's an app for that'.

Erg grappig in dit verband zijn iPad bands, waarbij je een aantal mensen op rij ziet met een tablet in de hand. Elk daarvan is een instrument, door de iPad soms behoorlijk goed nagedaan als touch instrument. Zonet ontdekte ik een nieuwe loot aan die boom, namelijk Futulele, een ukelele app met een soort opzetstukje dat als hals fungeert. Huh, breekbaar lijkt me, maar hilarisch (zie de video). Vooral ook omdat het opzetstukje een case is waarin een iPhone gaat. Op het touchscherm van de iPhone pak je de akkoorden, terwijl je op de iPad aanslaat.

Er lijkt geen grens aan wat je een iPad kunt laten nadoen. Mij lijkt die grens vooral de breekbaarheid van het geheel. Mijn basigitaar heb ik nog nooit laten vallen, terwijl mijn iPad me al regelmatig net niet uit mijn vingers glipte. Dat glibberige ... is there an app for that?



LINKS
* Lees mijn artikel 'Eén app-araat voor alles' vanaf mijn LinkedIn profiel (onder Slideshare Presentations)...
* >Tussen alle bruikbare toepassingen staat in de App Store ook de 'Most Useless App Ever', een vriend-emulator...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten