vrijdag 30 maart 2012

Een leven lang gratis leren

Bent u nieuwsgierig naar goede, nieuwe kennis? Hebt u een iPad?
Dan is iTunes U voor U. Apple koppelde deze (gratis) app aan iTunes, en eenmaal geïnstalleerd krijg je links naar een ongelooflijke hoeveelheid opnames van colleges en lezingen vanuit de hele wereld. Zie het als een soort educatieve mega-podcast. De U staat er niet voor niets, maar geeft aan dat het materiaal ook daadwerkelijk van 'echte' opleidingen komt, zoals universiteiten en hogescholen. Maar ook van buiten de Campus is materiaal te vinden, net als van basisscholen en uit het voortgezet onderwijs.

Interesse in Machinetaal? De kernconcepten uit de chemie? Wiskunde oefeningen of de grondslagen van de antieke beschaving? De enorme breedte aan onderwerpen en kennis maakt van iTunes U een soort internet in het internet, een kennis Drostebox. Nooit meer wachten tot er een college gepland staat in de eigen provinciale universiteit, maar gewoon eentje volgen van elders uit de wereld, op een moment dat het je schikt. Grenzeloos leren, anytime, anyplace, shoppen uit het totaalaanbod aan wetenschappelijk materiaal.

Natuurlijk is dat mooi, en ik moet zeggen dat ik zelf ook enthousiast ben over de indrukwekkende sliert onderwerpen die ik al na een paar minuten op wist te trommelen. Het triggert wel mijn eigen zin in studie, maar zou dat voor iedereen gelden? Ondanks het enorme aanbod en een tablet als machtige toegangspoort ben ik toch wat sceptisch. Het is al lang duidelijk dat alleen aanbod onvoldoende is, er komt meer bij kijken om een middel tot een succes te maken, naast alleen het bestaan ervan. Wat dat is? Ik zou het zo niet kunnen zeggen. Misschien is het een instant hit, misschien evalueert iemand over 5 jaar de reden van het falen ervan en vat hij/zij de belangrijkste redenen daarvan samen in een pakkende Powerpoint. Die zou ik wel graag willen zien. Dus hopelijk nemen ze die op, en kijk ik ernaar via mijn iTunes U v 2017.

LINKS
* De University of Wisconsin heeft specifiek beelden bij hoe iTunes U in hun toekomstbeeld past...
* Check wat Apple zelf allemaal te vertellen heeft over iTunes U...





Geen opmerkingen:

Een reactie posten