dinsdag 3 december 2013

Wil de laatste privacy de deur achter zich dichtdoen?

Hello dear American NSA friends, so nice dat jullie even meelezen. Pak gerust een Bud uit de fridge, ik ben net terug van het shoppen. Dit blog is de laatste tijd behoorlijk druk geworden. Zelfs minister Plasterk prikt recent regelmatig een woordje mee. De meeste daarvan mikt hij weliswaar direct weer overboord als ondermaatse bijvangst, but still. Toch fijn om in de belangstelling te staan.

Een heuse storm is er in ons land niet losgebarsten na alles wat er de laatste tijd bekend werd over de schaal waarop we worden afgeluisterd. Laten we wel wezen: met de apparatuur van nu hadden ze die Molukkers veertig jaar geleden al op de fiets naar Bovensmilde ingerekend. Had een boel commotie bespaard. Een juiste tap op zijn tijd, had het Sinterklaasfeest van undercover agenten bevrijd. Wat gij niet wilt dat u geschiedt, gelukkig maar dat de veiligheidsdienst dat ziet.

Echt gevoelig voor onheilsprofeten die het einde van de persoonlijke vrijheid prediken zijn we niet (meer). In kleine intellectuele kring smult men nog wel van de woorden van cyberpessimist Evgeny Morozov die waarschuwt voor het grootscheepse gebruik van persoonlijke data door de markt: 'Ons gezond verstand en onze sociale structuren worden verwoest, we zijn een speelbal voor de belangen van grote corporaties die profiteren van de data die we hen zelf in handen spelen.' Hoppa, die zit. Hij komt gelijk met een interessante term voor de vermarkting van probleem-oplossing in gezondheidszorg, onderwijs en openbaar vervoer: appificatie.

Appificatie is het automatisch verzamelen van allerlei persoonlijke data zodat bedrijven op maat commerciƫle on-demand diensten en producten kunnen aanbieden. Mooi woord, appificatie. Vooral omdat grootgrutter Appie Heijn de afgelopen maanden er het mooiste voorbeeld van gaf. Zonder noemenswaardig protest ruilt Nederland massaal de oude kaart in voor een Bonuskaart 2.0. Wat we daar allemaal mee prijsgeven? Geen idee, maar het boeit ons klaarblijkelijk niet zo. Sorry Morozov.
Als privacy dan toch een gepasseerd station is, laten we er dan maar het beste van maken. If we can't beat you, we'll join you, dear NSA friends. Neem gerust nog een Bud. Hoezo, het bier is op? Och, natuurlijk, ik had maar twee blikjes gekocht. En dat wisten jullie al.

LINKS
* 'To save everything, click here'. Morozov's tweede boek is een warm pleidooi voor een beter internet...
* Albert Heijn weet hoe je het nationale sentiment moet aanspreken...

1 opmerking: