woensdag 30 mei 2012

Prikkelen we het kinderbrein wel genoeg?

Leuk artikel in HP / De Tijd van week 15.
Of ons onderwijs nog wel effectief is met kids van nu die griezelig veel kennis & kunde onder de vingertoppen hebben dankzij smartphone en tablet. Gelukkig was ook daar de conclusie dat inspirerende docenten en ouders onvervangbaar blijven voor sturing en begeleiding. Toch fijn als geruststelling in onze tijd van versoepeling van het ontslagrecht.

En passant kreeg ik een leuk lesje in dood papier. Ik had het artikel (van april) uitgescheurd voor mijn archief en merkte gister dat de verkeerde pagina's afgereisd zijn met de speeltuin oudpapier vrachtwagen. Hmmm.. toch maar even naar de HP/De Tijd site om een exemplaar na te bestellen. Dat ging niet: na invullen van alle gegevens bleef het formulier hangen na een druk op 'Verzenden'. Vooruit...even refreshen en opnieuw. Helaas, weer hangen. Misschien een Firefox issue, dus hop naar Explorer. Drie computers en 7 browserversies later was mijn geduld op: na 8 x dat ellenlange formulier invullen was mijn volwassen brein meer dan voldoende geprikkeld, om niet te zeggen al iets rood uitgeslagen van irritatie.

Een gewoon mailadres krijg je niet meer op zo'n site, dus dan maar telefonisch. Het enige nummer is dat van de abonnementen afdeling. Die gaan weer niet over losse nummers en verbonden me door... naar de redactie. En die nam natuurlijk niet op. Einde oefening.

Of nee, ik heb toch een iPad? Even naar de App Store, de gratis AKO app opgehaald en gebladerd naar Opiniebladen. Kijk, het Week 15 nummer. Direct besteld en afgerekend met mijn PayPal account. In de AKO app naar Mijn Bladen en het nummer downloaden. Binnen 3 minuten was het geregeld.

Papier of app, het scheelt niet eens zoveel letters (de helft). Maar het ene ging 10 x zo vlot als het andere. Een spannend perspectief voor ons onderwijs. Maak je brein maar vast nat, kinders!

LINKS
* Met de AKO tijdschriften app haal je oude nummers binnen op je tablet, smartphone, Mac of PC...
* Een stukje van het artikel `Prikkelen...`is te lezen op de HP-De Tijd site...





Geen opmerkingen:

Een reactie posten