donderdag 10 februari 2011

De mist van Egypte

Godzijdank hebben we tegenwoordig Twitter en Facebook.
Moderne media, waarmee iedereen zich persoonlijk kan uitdrukken en contact met de hele wereld kan leggen. De wereld een groot dorp, broeders en zusters, world peace. De Global Village, kijk maar naar Egypte 2011.

Een interessant verschijnsel bij de omwenteling in Egypte zijn de Mannen Op Kamelen. Ze verschenen zo ongeveer op de derde grote dag van demonstraties op het Tahrir plein en maakten amok. Wie waren ze eigenlijk? Ondanks alle media waarmee we praktisch over elke schouder aldaar kunnen meekijken, weten we dat niet. Buitenlandse persbureaus, Teletekst, Nu.nl, NOS Online, Twitter, Facebook... binnnen een dag hoorde ik twee verklaringen. Eerst zouden ze gedirigeerd zijn door Mubarak ("het tuig van de pyramides, geronseld door veiligheidsdienst en met vrachtwagens naar het plein vervoerd") en een dag later kwam de Moslimbroederschap in beeld.

Die zouden belang hebben bij rellen om de ontwikkelingen te forceren en op de achtergrond daarvan als best georganiseerde partij de vruchten ervan plukken. Wie het nu waren? Ondanks dat we tot op individueeel niveau kunnen inzoomen op wat er gebeurt, missen we vitale informatie voor het echte verhaal, het totaalplaatje.

Wat dat betreft is er niets veranderd.
Het is de oorlogsmist, de'Fog of War', dat gebeurtenissen voor ons vaak te groot zijn om te overzien. De mist bestaat dan uit een enorme informatiebrij waar geen helder overzicht meer uit te krijgen is. De analyse wordt giswerk, de vervolgstap een gok. Dat was vroeger zo, dat geldt nu nog steeds. Met Twitter en Facebook kun je verder dan ooit inzoomen op allerlei aspecten ervan, als een soort fractal. Natuurlijk kan dat helpen voor het overzicht. Maar wie nu wie nu wie dirigeerde naar dat plein... Dat ene feitje kwam niet boven water. Ondanks het stralende weer verdween de waarheid in de Egyptische mediamist van 3 februari 2011.

LINKS
* Fog of War: the uncertainty in situation awareness experienced by participants in military operations.
* Global Village, de wereld als dorp.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen