zaterdag 3 augustus 2013

Epo voor docenten

Onderwijs is topsport.
Laat u niet afleiden door jaloerse verhalen over oneindige vakanties, klasjes van zes deelnemers en tentamentweedaagses. Het is een tour de force om je klas bij de les te houden, jezelf bij de tijd. Een examenweek rij je niet uit op een bruine boterham. Een leven lang leren is een lange klim die uithoudingsvermogen vergt, zitvlees en een dosis pep. Welke duurzame brandstof is de gangmaker om zo'n monsterrit uit te rijden?

Nou, da's simpel. De dope van onderwijs heet kennis. Nieuwe kennis om bij te blijven, nieuwe inzichten om subtiel andere werkvormen toe te kunnen passen, nieuwe visie om informatie efficiënter te organiseren. Zo hou je niet alleen het peloton bij, maar bouw je tevens reserve op voor af en toe een snelle sprint of een strakke tijdrit. Heerlijk om in de flow van een fijne les door berg en dal te zoeven.

Een probaat middeltje om pap uit de benen te rijden is het blog van Wilfred Rubens, onze nationale e-learning deskundige. Hij spreekt zelf liever van t.e-learning: technology enhanced learning. Als geen ander is Wilfred op de hoogte van wat er verandert in het onderwijs, de nieuwe technologieën die constant verschijnen om student en docent tot hogere prestaties op te drijven, en de ervaring die daar wereldwijd bij andere ploegen mee is opgedaan. En dat zowel op operationeel, praktisch niveau, als meer beleidsmatig en strategisch. Een bidonnetje Wilfred is de juiste snok om het schooljaar te kunnen eindigen over de Champs Elysees met de kin fier omhoog.

Niet verder vertellen, maar Wilfred heeft zijn doses zojuist verpakt in een handzaam valuepack, onder de titel 'E-learning, trends en ontwikkelingen' (InnoDoks Uitgeverij 2013). Verplichte kost voor alle klimmers en sprinters in het onderwijs die een goed overzicht verlangen van wat er beschikbaar is, en wat het allemaal betekent. In vier delen gaat Wilfred in op de verschillende visies op leren, vormen van digitale didactiek, leertechnologieën en sociale media. Een kenniskoelkast waar elke renner iets kan vinden voor de eigen koers. Vooral interessant is het om te lezen over de stadia waarin nieuwe technologie in de praktijk wordt ingevoerd, en met welke kenmerken dat gepaard gaat. Leerzame kost, zodat je straks niet net als de vorige rijder halverwege lek rijdt. Dat je ook te ver kunt gaan met digitale middelen, weten we als Wilfred het heeft over 'leerlingachtervolgsystemen', die geen maat meer weten. Daarmee koerst je onderwijsploeg onverbiddelijk zwaar weer in.

Even helemaal bijtanken voor straks, fysiek & mentaal de nieuwe lichting de juiste richting? Schaf dan de papieren of digitale versie van 'Trends en ontwikkelingen' aan. Dan trappen we straks lekker fit het nieuwe studiejaar weer aan. Bedwingen we net even iets gemakkelijker het vals plat van onderwijsroutine. Om te voorkomen dat we al rond kerst verzuchten: 'Parijs is nog ver'.

LINKS
* Wilfred Rubens' Blog over Technology Enhanced Learning...
* 'Mijn hart stond stil, maar mijn Pontiac liep nog'. Fietser Wim van Est weet wat het betekent om tot de rand te fietsen, en verder...

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen