woensdag 15 mei 2013

Succes is een boottocht.

Het werk is gedaan. Het project is afgerond, de werkdag is afgesloten. Mooi. Van een goed resultaat is het fijn nagenieten. Bij nagenieten hoort het natuurlijk om terug te kijken op hoe het zover is gekomen. Onvermijdelijk maak je dan de vergelijking met een boottocht.

's Ochtends varen we uit met een duidelijke bestemming voor ogen. Alleen pleziervaarders beginnen aan een tocht zonder bestemming, waarbij het vooral om de reis zelf draait. Zij bereiken zonder moeite hun doel. Alle anderen observeren Hemel & Horizon om in te schatten welke omstandigheden vandaag bepalen hoe er gevaren moet worden. Donkere wolken of frisse bries. Diepe wateren op de route om beducht voor te zijn, of juist windarme luwtes die de vaart eruit halen. Kapitein en stuurman stellen de koers constant bij op wat nodig is. Liggen we nog op koers, zetten we een zeiltje bij? Loeven we op, gaan we op de motor? De dynamiek van weer en water dicteert dat je haast nooit in een rechte lijn van A naar B kunt opstomen. Koersvast is geen vaarrichting, maar een doelrichting. Soms blijk je daarvoor eilandjes te moeten ronden die je eigenlijk links had willen laten liggen. Goede schippers kennen hun trimtabellen. Zwaar weer of aan de wind, ze doen wat vereist is om binnen de gestelde tijd op de plaats van bestemming aan te leggen. Schipperen met het weer, laveren als het moet en koersen met verstand.

Elke dag zijn we schippers, met wind mee en wind tegen. We proberen om zo goed en kwaad als het kan een overtocht te maken. Telkens weer een net iets andere aanpak om passagiers, lading en boodschap daar te krijgen waar je het wil hebben. Na het aanleggen volgt het afmeren. We maken de balans op.
Morgen steken we weer van wal. Schippers van het Nieuwe Werken: behouden vaart, allemaal.

LINKS
* Hoe veilig vaar jij eigenlijk? Doe de test...
* Ook geen vaste haven meer? Bekijk wat het Nieuwe Werken inhoudt...


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen